Mahjong

Mahjong är ett klassiskt kinesiskt spel, det spelas överallt och är också populärt bland expats att lära sig. Idag har vi spelat detta spel. Det var längesen jag spelade och jag var inte bra då, så idag var det lite extra svårt..Men jag vann två gånger och gick 10 öre plus i alla fall..:-) Det är roligt att spela om pengar och när det inte rör sig om mer än 10 öringar så går det an. Tur är väl också att det inte är kronor det handlar om då vi spelar med värsta superproffsen, Eva och Kristina. De brukar vinna av oss en massa 10 öringar...:-)


Denna fina "äkta" läder box innehåller spelpjäserna. Jag gav  200 RMB..Luuuuuurad..


Detta är spelbrickorna. De jag har köpt är lite "fuskisar" då det står siffror på dem. Det kan annars vara lite svårt, innan man lärt sig att komma ihåg vad det är,  då det är kinesiska tecken på några. Det finns 3 olika sorters brickor - kinesiska tecken, bambu och ringar som man ska samla på. Man är fyra som spelar, så det är ju alltid två personer som samlar på samma. Sen finns det vindar, drakar, blommor och massa annat smått och gott som man ska komma ihåg.



Mahjong är så roligt och när vi spelar det så rusar tiden iväg. Även om man inte vinner kan man kamma hem pengar, så det gäller att spara på bra brickor, vilket inte är så lätt....Men som sagt - roligt är det!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0