Skitväder...

Måndagmorgon och så här är vädret i Shanghai idag;



De två tornen som man ser rakt fram i vanlig fall, är helt täckt av dimman. Än värre var det igår kväll, då det var alldeles mjölkvitt utanför fönstren. Såna här dagar är de tråkigaste, för man har verkligen ingen lust att ta sig ut.  Men ja ska ändå ta mig utanför dörren idag, då jag ska fika med ett gäng från Swedeladies och så några nykomlingar. Jag gick med i en grupp i Swedeladies som ska ta hand om de nyanlända här i Shanghai. Mest gick jag med för att träffa lite folk, för att se om det kanske finns nån potentiell kompis...:-)
Det var för övrigt så jag träffade Anna som jag umgås med här.

De jag/vi har umgåtts med har ju droppat av allt eftersom och nu nästa gång är det ju Maria som åker och till sommaren Fredrik, hennes man. Ann åkte ju innan jag kom tillbaka efter mitt långa Sverige besök i november och till sommaren åker även Vivianne.

Det kan vara väldigt utmattande att "leta" upp nya vänner och när man inte har barn och inte jobbar, blir det genast lite mer utmanande. Den sociala kompetensen sätts verkligen på prov här! Sen så är det alltid ledsamt att det bara är en viss period som man har här och det är ju oftast två år vi pratar om. Blir man då riktigt bra vänner är det jobbigt när den perioden är slut. Men här blir man å andra sidan väldigt bra vän nästan direkt om man hittar varandra.
Hur ofta träffar man nya kompisar när man är på hemmaplan? Väldigt sällan har vi konstaterat när vi diskuterar detta här. Man håller sig till dem man har.

Helgen har varit lugn, då vädret inte tillåtit mycket uteaktiviteter. Vi har kollat film, vissa bra andra sååå dåliga!! Vi såg på Män som hatar kvinnor som vi hittade på vår videobutik..:-) man kan hitta ALLT här i Kina! Den var superbra måste jag säga!!  Igår bakade jag sockerkaka - yummie! Första baket på många, många år! Måste öva på att bli en bättre husfru och baka och dona lite mer kanske...:-)

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0