Shikumen - del 1

Idag har jag gått Shikumen vandring. Det är gamla hus här i Shanghai som håller på att försvinna till förmån för det nya, moderna. Det är väldigt intressant att besöka dessa områden och vi har fått gå in i husen och se hur de lever och bor också. Guiden - en i Shanghai väldigt känd fotograf - är född och uppvuxen i detta område, så han har väldigt mycket intressant att berätta om det! Här kommer bilder från denna dagen:

 
Här låg det hus förut, guiden berättade att det har fått flytta ifrån runt 1 000 familjer härifrån för att det ska byggas nytt.

 
Bakom detta område och de gamla husen, tornar de nya husen upp sig  - för övrigt det hus som våra vänner Viviana och Andreas bor i.. Till höger så står guiden och berättar om och visar bilder på rivningarna och planeringen för detta område.

 
Här bor det en familj med deras lilla son, de är glada i alla fall, mitt i allt rivningsdamm....

 
Till vänster så är det hela gruppen och till höger , familjens hem....bakom alla väskor som de säljer, så fanns det en säng och så en liten kokplatta..


Här i detta skåp, får man en flaska mjölk levererad till sig varje dag och om man är över 80 så får man den gratis!! Vi trodde det var de som var under 8 som behövde mjölk bäst...Är det inte redan försent när man är över 80??


Mahjong spel - måste vara Kinas nationalspel. Alla spelar det..Även svenskar i Shanghai, dock inte jag..än..


Och så bjuder vi på ett litet leende....Glad Farbror....

     
Köket som flera familjer delar på - så även toaletten..(Klicka på bilderna blir de större)..


Den här farbron han var så glad och skrattade så gott, kanske det berodde på den flaska vin han dricker varje dag eller så var han bara glad att få vara i centrum för en stund...:-)

Kommentarer
Postat av: Storebror

Härliga bilder. Jag är glad att jag bor där jag bor och tycker inte längre att vårt badrum är sunkigt...

2009-05-05 @ 20:05:25
Postat av: Linda

Det är bra att bli påmind ibland!

2009-05-08 @ 10:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0